2020, het jaar van vrijheid in verbondenheid


Februari telt 29 dagen van de jaar. Deze extra schrikkeldag is een correctie aangezien een kalenderjaar van 365 dagen ongeveer 6 uur korter duurt dan het tropisch jaar. Om de circa vier jaar wordt een correctie toegepast zodat onze seizoenen niet te veel verschuiven.

Unsplash: Sam Manns


De schrikkeldag betekent in verschillende culturen, zoals Nederland en Noorwegen, traditioneel een dag waarop vrouwen mannen mogen uitnodigen voor een afspraakje. Ook het huwelijksaanzoek is op 29 februari van oudsher aan rolverwisseling onderhevig. Als culturele antropologe wens ik ons in 2020 meer vrijheid in alle (gender)rollen op alle 366 dagen.


Februari is mijn geboortemaand, 49 winters werd ik deze week.

Op mijn verjaardag was ik, op uitnodiging van de fantastische EvelienVerschroeven, samen met prachtige madammen aan het voelen en nadenken waar we staan in ons leven, welke aspecten van onszelf in het donker leven, en waar we graag naar toe willen.

Het was een dag in het teken van zusterschap, een krachtige cirkel van vrouwen.

Unsplash: Chandan Chaurasi



We waren te gast in Lommel bij Play Today; het droomproject van de bijzondere coach Vicky Daniels. Deze magische plek ademt rust, ligt in het groen en kent de spirit van paarden als zenmeesters.

De dag draaide rond vrijheid en/in verbinding, hoe het een eigenlijk niet bestaat zonder het ander. Vrijheid en verbinding kennen een unieke samensmelting in elke mens, het is de ultieme bevestiging dat 'normaal zijn' een illusie is.

De term "normaal" wordt doorheen de geschiedenis gebruikt door mensen in bepaalde machtposities, de meerderheid, de rijken, religieuze strekkingen... met als doel de Ander te conformeren naar hun perspectief van 'normaliteit'.
Zeker in de hedendaagse maatschappij met alle mengvormen van levenstijlen betekent "normaal" voor geen twee personen hetzelfde.

Flexibiliteit is nodig voor vrijheid in verbondenheid, in staat zijn om je eigen kleine en grote gelijk af te toetsen aan de anderen. In je eigen vrijheid, je eigen persoonlijkheid, jezelf verbinden met die Ander. Dat betekent ook kunnen toegeven als jouw "gelijk" minder relevant blijkt te zijn.


49 winters loop ik rond op deze planeet, afhankelijk van met wie ik praat is dat ofwel piepjong ofwel van middelbare leeftijd. Dat maakt me niet veel uit, ik voel me goed en ben meestal best gelukkig. Ik ben zo dankbaar voor alle mensen rondom mij, het is zo een rijkdom vrienden, kennissen... te ontmoeten en nieuwsgierig te blijven kijken en luisteren naar hoe die persoon leeft, denkt, voelt...

Het grootste inzicht op mijn verjaardag kwam door een wandeling met Vaja, een schitterend paard met een heuse springpaard-stamboom. Deze merrie toonde me met zachte kracht dat je steeds je eigen pad mag lopen, dat je je niets moet aantrekken van die voor of achter je, van mensen die je in hun "normaliteit" willen vastzetten.

Vaja maakt duidelijk dat enkel jouw eigen weg mogelijk is; hoe vervelend dit op momenten ook is. En hoewel ik dat uiteraard rationeel wel weet, voel ik me soms anders, het was inspirerend haar kracht te voelen bij het lopen van dat pad.

Unsplash: Caleb Jones

Deze merrie met een prachtige kleine sikkel op haar voorhoofd en ik liepen samen rondjes langs de weide. Ik voelde me weer zenuwachtig, wil ze mee? Vindt ze dit wandelen wel interessant genoeg? 
Ik hoorde een lied voor haar opkomen en toen ik begon te zingen kwam een vrije en verbonden flow. We voelden elkaar aan en vertrouwden elkaar, we liepen, of beter huppelden, zonder nog acht te slaan op wat de andere mensen en paarden deden.

Voor mij is zingen en bewegen de beste manier om uit het cognitieve naar het sensitieve te gaan.

Wat een prachtige ervaring om de laatste wintermaand mee af te sluiten. Ik genoot van de donkere dagen en kijk uit naar het licht en de warmte die komt.

De zon doet de grond langzaam ontwaken, op mijn dakterras verschijnen schuchter gele krokussen. Een sneeuwklokje vergezelt hen dit jaar, geen idee van waar die komt aanwaaien.

Kleine tekens van geluk die een nieuw begin in volle vrijheid aankondigen.




Ik eindig graag met deze prachtige inspirerende quote van Sophia Bush: ' You are allowed to be a masterpiece and a work in progress at the same time!'

Aho!
Unsplash: Wolfgang Hasselmann



Reacties

Populaire posts van deze blog

Januari met hardheid, Tai Chi, Roekoe en alleen, in stilte

Ellezelles, een dorp van heksen en serene bossen