Januari met hardheid, Tai Chi, Roekoe en alleen, in stilte




Ergens in december besluit ik in 2019 elke maand een blogartikel te posten en elke maand een collage te maken.

Unsplash - Johnson Wang

Januari is voor velen, mezelf incluis, een harde maand, elk jaar opnieuw. Waarom? Ik denk omdat we deze maand niet kunnen beleven zoals het eigenlijk bedoeld is. Leven op een winters traag tempo, met veel slaap, veel zachtheid, veel boeken, veel warme drankjes en comfortfood en weinig ‘moeten’, weinig hollen, weinig plichten…

Al enkele jaren trekken mijn partner en ik er tijdens de donkere maand op uit,  net om deze vertraging te voelen, naar een meer zonnige plek, waar we in en met de natuur verstillen. Dit jaar komt het leven er tussen, als alternatief start ik met Tai Chi, een oude levenswijze uit China. 

Unsplash - Mark Hang Fung
Ik ken Tai Chi van Chinatown in NYC waar velen deze trage vorm van gevechtssport beoefenen in de parken. Het ligt me, deze Tai Chi, het is  intensiever dan gedacht. Het aantal personen in mijn stadje dat hiermee bezig is verrast me, het is een vrij hechte groep die ons -beginners- de bewegingen onvermoeibaar illustreren.

Als boekenwurm lees ik ondertussen Tao Te Ching Lao-Tse en Way Out, A Daoist Path to a Fearless Life, Tai Chi gaat kortom over het beheersen van je energie zodat je evenwichtig en zonder angst je levenspad bewandelt. 

Unsplash -Jr Korpa
 

In mijn vorige blog sprak ik over de opstart van een collageboek, ik ben heel verheugd te melden dat dit ontzettend goed vordert. Tekstjes en beelden zijn gekozen en zo goed als klaar. Het boek is Engelstalig. Als titel twijfel ik tussen 'Move Art' of 'Move Me', wie heeft er een voorkeur? Of een combinatie van de twee?


Copyright - Carmen Van Puyenbroeck


Ondertussen genoot ik van het boek ‘Roekoe’ van oude bekende Frank Colle, het boek leest vlot en is een herkenbaar en grappig verhaal over opgroeien in een groot gezin. Met 3 zussen, 1 broer én een vader als "duivenmelker" resoneert dit verhaal sterk.
 
Copyright Frank Colle

Daarnaast zag ik Frank's tentoonstelling. Heart of Darkness'. 
Losjes gebaseerd op het boek van Joseph Conrad zijn de beelden zowel figuratief als abstract. Het geheel gaf de beklemmende sfeer en de bijwijlen hopeloosheid van het leven frappant weer. De tentoonstelling ging door op de boot van zijn broer waardoor er een extra ervarings-en-betekenislaag werd  gecreëerd

Copyright - Frank Colle


Sinds enkele maanden kan ik een appartement gebruiken van een vriendin. Het is een leuke plek met een tuin waarin een oude vlierboom staat en waar je de maan prachtig kan observeren. 
Het doet me goed enkele dagen daar te zijn, alleen, in stilte, om te schrijven, na te denken, gewoon te zijn. Ik besef dat het luxe is daarna terug te keren naar mijn lief en mijn leven met iemand te delen. Voor mij blijft het een precair evenwicht tussen alleen-en-samen-zijn.  

Unsplash - Astro Nic

In januari maken we ook reisplannen, Lanzarote en Zweden gaan verkennen met mijn lief. In de herfst ga ik vrienden bezoeken in California, na drie jaar treuzelen gebeurt het effectief. Ik kijk uit dit koppel vrienden opnieuw te ontmoeten, hun pitties te leren kennen, en om wat alleen te reizen en te treinen.

Wat mij ontzettend enthousiast maakt is de massa die buiten komt voor het klimaat, meestappen in zo een mars en de energie voelen van allen, jong en oud, geeft een ongelofelijk kick. Eindelijk is er aandacht voor moeder Aarde, ik hoop binnenkort tal van tiny forests te zien verrijzen in ons land. Aho!
Ik hoor jullie al denken, al dat reizen is ook niet duurzaam, en tja, dat klopt. Mijn redenering is omdat ik geen kinderen heb en al jarenlang plantaardig eet, ik maximum 2 keer per jaar mag vliegen.


Binnenkort start een tweejarige sjamanistische opleiding, ik voel dat het niet evident wordt. Dit soort "reizen" confonteert je met je eigen schaduwzijden, de zaken die je liever niet wil zien van jezelf, die je onder het tapijt veegt. Na de inzichten die de paarden me gaven, ga ik verder met het verkennen van de wereld in en buiten mezelf.


Unsplash - Laura Geror


Februari is gekomen, februare, een woord dat de Romeinen aan de Sabijnen ontleenden en dat ‘"zuiveren"’ betekent. Maak er ontspannende weken van, remember easy does it!

En als uitsmijter: het muziekje van de maand, Torgeir Vassvik, met deze Sami muziek waan je je in de wildernis van het hoge Noorden!
  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ellezelles, een dorp van heksen en serene bossen

2020, het jaar van vrijheid in verbondenheid