November als maand vol zielenleven


Greg Rakozy - Unsplash

2019 loopt ten einde, de donkere dagen zijn er en kunnen mij alvast bekoren. Ik hou van donkere ochtenden en avonden, ze brengen balans na een periode vol licht en warmte.

Momenteel logeer ik in Gent. Ik ben catsitter en geniet van deze rustige plek met veel ramen, van het uitzicht op bomen en vooral van de stilte. Ook het weerzien met vrienden en vriendinnen is heerlijk en ik geniet van het tijdelijk intenser delen van onze levens.

Voor mij is de herfst een moment van introspectie, stilte vind ik het meest krachtige geluid, hoe contradictorisch dat mag klinken, in de stilte hoor ik mezelf en kom ik weer tot mezelf na de drukte.

2019 is het jaar waarin ik vol overgave het pad van sjamanisme bewandel. Het pad brengt me zoveel, het brengt me nieuwe vrienden, het brengt me nieuwe inzichten in hoe mensen functioneren, en vooral brengt het me in balans. 

Door deze praktijk van meditatie, van reizen… leer ik een plek vol licht kennen, een plek waar zachtheid en begrip heersen.

Maxime Valcarce - Unsplash

Ik voel me gesteund door de eeuwenoude Westerse heksen-en-druidentraditie want zij waren onze Europese sjamanen. Zij hadden grote kennis van de natuur, van de kracht van planten en dieren, en koesterden het inzicht dat alles met elkaar verbonden is.

Sinds kort geef ik ‘healings in de sjamanistische traditie’, door mijn tweejarige opleiding shamanic practitioner zoek ik mensen met een open houding waar ik mee kan werken. 

Tim Mossholder - Unsplash

Ik ben zo dankbaar voor het vertrouwen en voor zij die samen met mij in deze krachtige energie stappen. Tegelijk blijf ik verwonderd dat ik er telkens weer in slaag een leeg kanaal te zijn voor deze energie en ben oneindig dankbaar hiermee de wereld een stukje lichter te maken.

K. Mitch Hodge - Unsplash

Ik merk dat steeds meer mensen terugkeren naar oude tradities, dat zij en ik zoeken naar nieuwe manieren om in dit leven te staan, om te beseffen dat er meer is dat het materiële aspect en dat we onze levenskern mogen omarmen. Een kern van lichamelijkheid, van emoties, van gevoelens en van jezelf durven en kunnen zijn. Kwetsbaarheid is een grote kracht.

Gian D. - Unsplash

November is uiteraard ook het herdenken van zij die geweest zijn, ik voel sommigen dichtbij en ben blij dat de volgende module van mijn opleiding als shamanic practitioner gaat over de dood. 
De dood mag weer een waardige plek innemen in ons leven, en ik kijk uit hoe dit gerealiseerd kan worden.

Ik wens dat ook jullie volop genieten van de stilte en dat deze donkere periode jullie met licht mag omarmen. Aho!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Januari met hardheid, Tai Chi, Roekoe en alleen, in stilte

Ellezelles, een dorp van heksen en serene bossen

2020, het jaar van vrijheid in verbondenheid