Actie, actief, activiteit en activisme

Als ik het woord "activisme" op Google zoek leidt Wikipedia me naar de pagina over  de Vlaamse beweging, niet helemaal onverwacht natuurlijk.
In de Van Dale  vind ik deze definitie: "het streven om een idee uit te dragen door bedrijvige werkzaamheid"

 
Thinking and wondering


Wat versta ik onder activisme? Ben ik een activist? 
Is elke vrijwilliger een activist? 
Is elke kunstenaar al dan niet met een maatschappelijke boodschap een activist? 
Is elke sociale werker an sich activistisch
Moet je actieve daden stellen om een activist te zijn of kan je ook een soort armchair activist zijn?

Dat zijn vragen waarover ik al een poosje mijmer en waarover ik in verschillende bijdragen zal schrijven.

Bij mezelf valt op dat ik steeds meer engagement opbreng voor -in mijn ogen- zinvolle projecten en organisaties. 
Engagement betekent je tijd, je geld, en je werkinzet geven zonder dat je er noodzakelijkerwijs iets materieels voor terug krijgt. Waarom doen we dat? 
Ik haal er naast zinvolle voldoening ook leuke kennissen en soms zelf vrienden uit.
Belangrijk is dat ik  niet geloof in 'compleet altruïsme'. Iets goed doen voor een ander houdt in dat je het ook doet omdat jij je er goed door gaat voelen, dit gaat op voor de zelfs meest heiligen onder ons. Beweren dat je bepaalde dagen uitsluitend stelt voor het plezier van een ander getuigt van (een beetje) gebrek aan zelfinzicht, vind ik.

We lezen regelmatig dat de klassieke verenigingen, veelal ontstaan vanuit politieke partijen, leden verliezen, of dat vrijwilligers zich niet meer levenslang binden aan één organisatie.
Tegelijk ervaar ik dat velen zich organiseren rond buurtthema's zoals veilige fietspaden, voldoende groen, sociale binding met de buren... of rond lokaal boeren. Er is een ander soort verbinding aan de gang, het is een meer organisch ontstaan van groepen met een gericht doel in plaats van een gedeelde ideologische achtergrond. 



Misschien ben ik wel een activist, ik hoop het. Mijn engagement gaat naar vele zaken cultuur, dierenrechten (waaronder ook de mens 😉), plantaardige voeding, bossen, lokale voedseldistributie, verminderen van zwerfvuil, ...

Op deze blog wil ik dit activisme en vrijwillige engagementen dieper bekijken en proberen achterhalen waarom ik doe wat ik doe als "vrijwillige activist" en wat ik ermee hoop te bereiken. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Januari met hardheid, Tai Chi, Roekoe en alleen, in stilte

Ellezelles, een dorp van heksen en serene bossen

2020, het jaar van vrijheid in verbondenheid