Over de Moezel, rivier van zwanen en over kwantumfysica

Vorige week trokken we erop uit met de zelfgebouwde camper. De allereerste roadtrip van 2018 leidt naar Duitsland, waar mijn (moeder haar) roots liggen. 

De Moezelstreek is voor mij relatief nieuw. Ik kom voortdurend mensen tegen die deze streek tot vervelens toe met hun ouders bezochten, ik niet dus.

Voor mij blijft deze omgeving verwonderlijk. De Moezel is een oude sterke rivier, met helder water en bijzonder veel zwanen. De grote watervogels leven op en naast het water en zijn deze tijd van het jaar volop bezig met versieren en met nesten te bouwen. 

Zwanen zijn elegant, en hoewel familie van de gans kennen ze toch een heel andere uitstraling en persoonlijkheid. In het sjamanisme staat dit mooie dier voor bewustwording van de ware schoonheid en macht van het zelf, innerlijke schoonheid dus. De zwaan is de totem van het kind, de dichter, de mysticus en de dromer.  



Onze reis gaat naar een eenvoudige camping in Wintrich. Een onooglijk dorpje met uiteraard talloze wijngaarden in de buurt. 
Het doet me deugd in deze stilte toe te komen, er is nauwelijks volk op de camping.
Mooie kerselaars en grote oude vlinderstruiken staan te bloeien, de rivier biedt een heilzaam gevoel. Ik ga pootje baden en enkele zwanen komen behoedzaam dichterbij. Zij hebben de kracht om met een vleugelslag de arm van een man breken, zijn territoriaal ingesteld en houden van het koude water. Het is intrigerend in hun ogen te kijken.

Op deze plek connecteer ik volledig met de natuur: de bomen met bloesems, de lieve hommels, de talrijke en vooral diverse vogels, het water, het buiten leven en zijn ...


We fietsen en stappen onze dagen vol. 

Tijdens rust- en avondmomenten lees ik het boekje van Anne Bancroft "Vrouwen op zoek naar het spirituele".

In dit boek vertellen tien bijzondere vrouwen, waaronder enkele bekende schrijfsters, over de grote rol die spiritualiteit in hun leven speelt. 


Eén verhaal vind ik bijzonder intrigerend, Danah Zohar verbindt het holisme met spiritualiteit via de kwantumfysica. 

Lezen en nadenken over het belang kwantumfysica voor onze hedendaagse maatschappij terwijl ik fiets langs een oeroude rivier geeft rust in lichaam en geest.
Het grote verschil tussen kwantumfysica en traditionele (zeg maar Newtoniaanse) fysica is dat bij de eerste alles is verbonden, alles maakt deel uit van elkaar. Er ligt geen enkele werkelijkheid vast, alles ontvouwt zich voortdurend. Klassieke fysica hamert op dualiteit en het afzonderlijke.

De kwantumfysica maakt ook gewag van de observantrelatie: wat we observeren verandert door onze observatie. We gaan dus steeds een creatieve dialoog aan met de wereld om ons heen. 
Dit laatste ken ik vanuit de culturele antropologie waar het fenomeen gekend is als double biasedness.

Deze nieuwe wereldvisie is inspirerend en het is eigenlijk verbazend dat we er zo weinig over lezen, horen, zien...
Ik besluit me verder te verdiepen in Danah Zohar en haar standpunten te doorgronden. Eens dit werk achter de rug werk geef ik mijn ervaringen zeker door.

En kijk, toeval of niet, net vandaag wordt 'Spirituele waarde, over spiritualiteit en management' van Danah Zohar en haar man Ian Marshall geleverd. Als eeuwig leergierige vrouw popel ik om eraan te beginnen 😊


Iemand aan de Moezel was geen Trump fan


Reacties

Populaire posts van deze blog

Januari met hardheid, Tai Chi, Roekoe en alleen, in stilte

Ellezelles, een dorp van heksen en serene bossen

2020, het jaar van vrijheid in verbondenheid