Sjamanism of hoe de wereld draait...

In december volgde ik een introductie tot sjamanisme bij Breathing Life in Gent.
Ik wou weten waarom bepaalde dieren me steeds vergezellen in mijn dromen. Als kind was er een soort adelaar die me kwam halen om in zijn nest te vertoeven. Aanvankelijk was dat griezelig en akelig, maar eens ik de vogel leerde kennen bracht deze me rust en veiligheid.

Altaar met kaars, wierook en elementen uit vier windrichtingen


Tijdens een moeilijk periode, een scheiding, verscheen de leeuw, vaak op een strand en porde me aan mijn moed en kracht terug te vinden.
 

Heel kort uitgelegd is sjamanisme het geloof dat alles rondom ons bezield is, alles heeft een spirit... Het huis waarin we wonen, de bomen in de tuin, de paddestoelen....
Sjamanisme bekijkt de wereld op een niet lineaire en niet dualistische wijze, en dat vind ik een verademing.
Er zijn diverse werelden, een middenwereld waar wij meestal in leven, een onderwereld en een bovenwereld. Door middel van reizen geraak je van de ene in de andere wereld, vaak neem je een intentie mee en luister/kijk je naar wat er wordt getoond. 
Het reizen wordt begeleid door muziek, een sjamanentrommel geeft het ritme aan en staat voor de hartslag van de wereld.
Veel kunstenaars gebruiken reizen om hun inspiratiekracht te vergroten, veel sjamanen zijn healers en bekijken ziekte vanuit een holistisch standpunt.

Gisteren ging ik naar de reisgroep van Breathing Life, mijn intentie ging over energie. Ik ben al enkele maanden bijzonder moe, ik heb het gevoel dat er "iets" moet veranderen in de wijze waarop ik leef...
Mijn intentie van de reis is danook hoe ik mijn energie kan vinden en bewaren, ik vraag ook een gift aan de spirits dat ik hiervoor kan gebruiken en vraag wat ik kan doen voor hen.

De reis is heel intens, ik zweef tussen wolken en vlieg zoals een valk... ik interpreteer dit dat ik het leven wat luchtiger mag oppakken, dat mijn ernst vaak in de weg staat van "gewoon zijn".
Als geschenk krijg ik een parel in een oester te zien, een kostbaar gebaar want de creatie van een parel kost veel tijd en energie. 
Eén van mijn dichtste spiritdieren is een vrouwelijke vos, zij neemt mij mee naar haar hol. We liggen knus en warm en alle prikkels van de wereld zijn ver weg.

Sjamanisme doet mij de wereld met nieuwe ogen bekijken, met mijn achtergrond van vergelijkende cultuurwetenschapper vind ik het intrigerend deze wereld te verkennen en toe te passen.  

Hebben jullie al gereisd? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Januari met hardheid, Tai Chi, Roekoe en alleen, in stilte

Ellezelles, een dorp van heksen en serene bossen

2020, het jaar van vrijheid in verbondenheid